PTK


bukan ptk cam orang keje gomen tuh...ni pengujian tahap kecipanan..lawak tul..semalam pose nye pasal la ni...tergugat jap iman..cam2 nak makan..ishhh..xbek tull..ble kurang pahale pose..

nak dijadikan cter, 1st rase bebeno nak mkn mee..xkire la mee pe pon..tp stok mee da xdek..xkan nak mkn kedai..xbesh la, nak gak menerai tahap ketahanan mental & fizikal.. ahaaa wat mee sendiri ko...huhuuuu..anak2 tdo lak,nak jemaah mate xnak lak lelap..so mule la operasi menyingsing lengan kat dapo..mesin mee pon ade..(tq kat mak laaa...pasal mase die ade die bg mintak beli mesin nih..)dulu ngat xreti nak gn...

dapat resepi ni da lame tp ade virus m..semalam kire tlebih rajin..amik mase gak nak uli..xyah g jim da dok dapo pun tangan ble kental2...pulak mase ni dengan guruh dentam dentum..xkesah deee..janji misi berjaye..siap jek mesin abang bangun...die kate bau sedap je..lapo la ujan2 camni..uihhh cakap cam org beso jek..siap rebus sikit gorengkan tuk die dulu...yg len simpan tuk buke pose nnt..

ptg sebelum papa blk kim beli aksesori nak masak mee..akhirnye buke pose dengan mee goreng lembap2 jek...sweet...asben kate sodap..pahni ble bukak gorai mee kunin..hahahaa..jempol nduk(kate org putih)..baek punye support...nak snap pic xsmpt coz da kene terkam dulu...lawan ngan teh o ping...siap tembikai ball...layan je la pic n resipi kalo nak try kat bawah ni...;)



tester yang kelaparan xtoleh daaa kiri kanan






mee kunin siap








bhn2:

4 cawan tepung gandum
1 biji telur +air(jadikan 200-220ml)
pewarna kunin skt/serbuk kunyit
sikit garam..

cara:

1. Masukkan semuanya ke dalam mangkuk dan adun dengan mixer. Adunan memang agak kering dan berderai. Memang disajakan begitu kerana kalau lembab, bila nak dipotong menggunakan mesin mee nanti dia melekat2.
2. Bahagikan adunan kepada bebola2 kecil sebesar genggaman tangan.
3. Gilingkan ia menggunakan gilingan no1 pada mesin (paling tebal). Lakukan beberapa kali sehingga kepingan jadi licin. Saya buat dalam 4 kali.
4. Gilingkan menggunakan no2 dan seterusnya no3 pada mesin mee.
5. Potong kepingan tersebut menjadi mee menggunakan mesin mee tersebut.
6. Lakukan proses di atas sehingga habis adunan tepung tadi.
7. Pastikan mee yang sudah dipotong itu (belum masak) diletakkan setompok2 di atas pinggan/dulang. Jangan letak saling timpa menimpa ye. Takut nanti dia melekat2. Sebaik-baiknya tutup pinggan mee yang belum direbus itu dengan kain lembab.
8. Didihkan air di dalam periuk. Masukkan sedikit minyak masak ke dalam air.
9. Celurkan mee tadi di dalam air mendidih dalam 1 minit. Jangan celur banyak2 sekali dikhuatiri melekat2.
10. Toskan mee yang sudah dicelur. Basuh sedikit menggunakan air bersih. Tos semula. Dan gaulkan dengan sedikit minyak.
11. Bila sudah sejuk boleh disimpan dalam peket2 plastik untuk kegunaan kemudian hari.


4 comments:

znurul said...

wah...dasat..

irma said...

dah jual lah mee kuning tu...senaang x yah cari kat pasor...hehe

Liz@ n H@ris said...

boleh jek...nak test...hihiii

danishfamily said...

bulih jual tu cik liza...

"Ikhlas dan sejati akan bertemu di dalam senyuman anak kecil,senyum yang sebenarnya senyum,senyum yang tidak disertai apa-apa" ( Hamka ).